Om digital kompetanse

Digital kompetanse handler ikke om å bruke ny teknologi på gamle prosesser, men å kunne utnytte nye digitale tjenester til å arbeide på andre måter enn tidligere.

fra De fleste har lav digital kompetanse av og hos Arne Krokan.

Og som en meta-greie har selvsagt Arne tidligere stilt spørsmålstegn ved den avsindige ‘rebloggingen’:)

  • Problemet Thomas, er forsåvidt ikke reblogging, om det er kloke ord og tanker som formidles til et videre publikum, for vi trenger mennesker som hjelper oss til å plukke ut det det er verdt å bruke oppmerksomhet på. Problemet er de tankeløse videresendingene, de kjattrete oppdateringene på Facebook og alt det intetsigende fjaset folk publiserer, og som har fått en tredel av svenskene til å vurdere og avslutte Facebookkontoen sin.
    Jeg tror digital kompetanse i noe utvidet betydning bidrar til å gjøre nettet nyttigere, men da må flere ta jobben med å lære seg slikt som å kunne skrive godt/raskt på et tastatur (1 av 10 studenter i en klasse greide å skrive det jeg sa med øynene lukket), de må lære å installere utvidelser til nettleseren, bruke Diigo osv ….

  • thomas

    Først: om sluttkommentaren så ut som et hælvsurt sleivspark, var det absolutt ikke intensjonen. Syns bare det ville se dumt ut å så åpenbart reblogge uten å vise til den:)

    Min reblogging er ren beundring. Sitatet hadde punch, og jeg fikk egentlig lyst til å videreformidle til flere av mine nærmeste kolleger. Tviler på at noen finner det her, men da har ihvertfall jeg tatt vare på det til senere.)

    Til det evinnelige fjaset, og vi er enige om at det er mye: er ikke det menneskene som lærer seg å bruke de nye verktøyene? Jeg går ihvertfall rundt og tror at det stadigvekk blir mindre av intimfjas og at folk deler mer ‘relevant’. Men det er en privat observasjon og viser kanskje heller at jeg omgir meg med åndssnobber som skal skryte av alt det bra de leser?