4 år til ende

I et år hvor lærerutdanningene har hatt en markant økning i antallet søkere ((36% for Høgskolen i Oslo)), er det ganske ok å være ferdigutdannet. I dag, sånn passe midt i eksamensperioden, var det duket for høytidelig seremoni for årets rykende ferske lærere ved HiO. Allerede i mai var Kjell i stand til å melde at Statsråd Solhjell/Kunnskapsministeren antagelig ville stikke innom for å kaste glans, evt. gnist, over høytidelighetene. Kjell skulle få rett.

_mg_2798Bård Vegar talte for oss studentene. En passe dose valgkamp, og en passe dose formaninger. Ganske greit å vite at det sitter noen på toppen som virker som han vet hva han vil, og har gjort seg noen tanker om hvordan en skal komme dit. Utover de litt generelle flosklene ((floskler med relevant innhold, mind you!)) om hvilke kjernekvaliteter en lærer bør kunne inneha, syns Statsråden det var på sin plass å påpeke et område hvor forskning ((skal ikke flashe pensum for ofte, men er det Hargreaves han tenker på?)) viser at lærerne som individer og skolene som institusjoner står dårlig stilt sammenlignet med samfunnet forøvrig: endringskompetanse på individnivå, «lærende institusjoner» er gruppebegrepet. Som den gode retorikeren han er, så Statsråden et lys i tunnelen: Et forum hvor morgendagens lærere kan møte de som er i skolen i dag, spørre, lytte, samtale, delta, prege og låne, et forum vi har nevnt her på sida før. Uten å nevne url’en, pekte Bård Vegar hele kullet av uteksaminerte til Del&Bruk. Så er det bare å skride til verket!

2 kommentarer

  1. Hei Thomas!

    Kult innlegg! Hvorfor synes du det er ganske ok å være ferdigutdanna når det er en stor økning i søkere til lærerutdanning? Bekymra for kvaliteten?

    Studentenes Landsforbund har lenge hatt et engasjement for innholdet og kvaliteten i lærerutdanningene, og har jobbet med temaene du beskriver. Endringskompetanse, eller evnen til å møte fremtidens krav til yrket, er noe vi i Studentenes Landsforbund særlig vektlegger når vi snakker om fremtiden til lærerutdanningene.

    Gratulerer som ferdigutdanna lærer, i den grad man kan være ferdigutdanna som noe i dagens samfunn. Gleder du deg til å ruste dagens barn til å bli fremtidens arbeidstakere og samfunnsborgere?

  2. Jeg syns det er kult å være ferdigutdannet det året vi får en økning i søkere, fordi jeg leser det som en mulig heving av statusen yrket har. Jeg tenker også, som du kanskje antyder, at økningen av antallet søkere kan være med på å heve kvaliteten, og det er selvfølgelig velkomment. Om jeg er aldri så glad for at arbeidsmarkedet for oss pedagoger er mildt sagt lyst om dagen, mener jeg at vi helt sikkert har godt av litt skarpere konkurranse. Jeg gleder meg stort til å jobbe med framtida!