Kunsten å lage letekryss

Ok. Nesten ett år inn i lærervirket, «det virkelige», kjennes det som riktig å børste støvet av denne tekstmaskinen. Et hektisk år er snart tilbakelagt, jeg tror det er helt innafor å snakke om både praksissjokk og andre sjokk, men også en hel del gleder.

Friske syriner levert om morgenen. Sånt er også #lærerhverdag (i 1. klasse).

Et bilde publisert av Thomas Røst Stenerud (@thomasrost)

Som ny lærer på en ny skole med en ny teknologi sentralt i hverdagen er det mange ting som kan trekke deg under i hverdagen. Hvilket betyr at det er mange ting som også er med på å holde deg flytende. Kolleger (lærere og elever) er viktigst. Men så er det også de verktøyene som hjelper til med å lage relevante oppgaver som ungene syns er morsomme, relevante og med nok tilpasningsmuligheter til at jeg kan lage oppgaver med forskjellig vanskelighetsgrad nokså enkelt.

Et sånt verktøy er «wordsearchgenerator» fra atozteacherstuff. Jeg legger ukas fem til ti øveord på clipboard, limer dem inn i generatoren, velger hvor mange bokstaver letekryssordet skal ha på x og y-aksen, slår av mulighetene for å få ord på diagonal, baklengs, nedenfra-opp og lar generatoren gjøre sin jobb. Jeg lar ordkrysset fylle skjermen, tar en skjermdump som jeg limer inn i et dokument, gir oppgaven en relevant tittel, slenger på en liten tilleggsoppgave nederst.

Og vipps: Letekryss_uke22.

Oppdatering mange måneder senere (januar 2017): Jeg liker denne siden mye bedre. Ser ut til å akseptere lowercase Ø´er, og er åpne for pynt. Da blir det jo fint:)

In